#rothmuzeumblog

közösség • örökség • kultúra

RÓTH MIKSA KORA ZENEI SZEMMEL
Szerző: Kálmán Margit

A zene világnapjához kapcsolódva górcső alá vesszük a századfordulós Magyarország zenei életét, mely legalább annyira izgalmas és színes, mint maga Róth Miksa művészete. Ebben az időszakban nemcsak az építészet, a tudatos várostervezés és fejlesztés, az irodalom és a képzőművészet terén voltunk Európa közepe, hanem zeneileg is az élvonalba tartoztunk. A cikk célja, hogy e művészeti ág megismerése által még teljesebb képet kapjunk Róth Miksa koráról. 

img_1863.jpgRóth Miksa: A zene allegóriája (részlet)

Buda és Pest zenei élete már a kiegyezés előtt a többi társművészethez hasonlóan gyorsan fejlődött. Ez egyfelől az iskolarendszer korszerűsödésének volt köszönhető, másfelől hazánk olyan nemzeti érzelmű zenei géniuszainak, mint Liszt vagy Erkel Ferenc. A romantika két nagymestere sokat tett a nemzeti zene megteremtéséért és az itthoni zenei képzés színvonalának emeléséért. Erkel Ferenc legnagyobb érdeme a verbunkos muzsikára épülő magyar nemzeti opera megteremtése, valamint az 1853-ban létrejött Budapesti Filharmóniai Társaság is, ami a mai napig működő zenei együttes. (1) A városegyesítést követően Budapest zenei élete a társművészetekkel együtt tovább fejlődött. A Zeneakadémia és az Operaház megnyitása (1875, illetve 1884), a magánegyesületek működése, a zenei sajtó és a zenekritika, valamint a képzettebb hangszeres muzsikusok feltűnése sokszínű zenei kultúrát eredményezett. Ameddig a Zeneakadémia nem költözött a mai Liszt Ferenc téri új épületébe (1907), melyet Róth Miksa üvegablakai díszítenek, Budapest elsőszámú koncerthelyszíne a Vigadó épülete volt.

Az 1896-os esztendő a millenniumi ünnepségsorozat révén jó néhány alkalmat kínált a még szélesebb körű reprezentációra, ahol természetesen Róth Miksa is bemutatkozott üvegablakaival. Az Iparcsarnok előtt képezték ki a kiállítás főterét, és a korzót zenepavilonokkal, díszkertekkel, szökőkutakkal és kávéházakkal igyekeztek még kellemesebbé tenni. Ehhez hozzájárult a zene is, hiszen délután 43 tagú katonazenekar játszott, valamint késő délután egy 32 tagú társulat is muzsikált a történelmi épületcsoport udvarán. (2)

Hogyan jutott el a zene az emberekhez akkoriban, amikor még a gramofon is gyermekcipőben járt és a rádiózás Magyarországon még nem is létezett?

Egy átlagos fővárosi polgár, ha zenét akart hallgatni, bálokba vagy hangversenyre járt. A bálokon élő zene szólt, melyet klasszikus zenekar, esetleg cigányzenekar szolgáltatott. Ezek a legtöbbször a következő tánczenék voltak: keringő, csárdás és polka. A hangversenyekre, melyek általában komolyzenei esték voltak, inkább a felsőbb rétegek jártak, az arisztokraták pedig az operát részesítették előnyben. Másik lehetőség a színházba járás volt, ahol a széles repertoárból a népszínmű és az operett vált a legkedveltebb műfajjá. Ezek zenei betétdalait sokszor a színház falain kívül is játszották. A zenehallgatás módjai: otthoni hangszeres játék kottából, utcai verklis vagy katonazenekar hallgatása, kiskocsmában vagy vendéglőben játszó cigányzenekar, a templomokban pedig egyházi zenét élvezhettek. A némafilmek hangossá válása (1910) után a mozikban is hallhattak zongorakíséretet a filmekhez. Bár Edison fonográfja már 1878-ban megjelent, eleinte leginkább diktafonként vagy híres emberek hangjának megörökítésére használták, s a műsoros fonográfhengerek fénykora csak az 1910-es években jött el. Az első hazai rádióadás 1925 december elsején indult el Budapesten.(3)

Az ország tehát három részre szakadt zeneileg. A műveltebbek a külföldi remekművekért rajongtak, a középréteg a magyar nótát, cigányzenét kedvelte, míg a szegényebb sorban élők mindössze az adott helység zenéjét ismerték. Bár a magyarokban erős volt a nemzeti öntudat, a zenében a nemzeti szellem csak lassan éledt fel, aminek első jeleit Brahms és Liszt magyar táncaiban és rapszódiáiban véljük felfedezni. 

1900-ban Európa legfiatalabb nagyvárosa Budapest volt; a huszonöt év alatti lakosság néhány évtized alatt megháromszorozódott. Ez a fiatal generáció hamarosan szinte valamennyi művészeti ágban döntő változásokat hozott. Ekkor kezdte pályáját az 1875-1880 körül született új nemzedék.

Közülük kiemelkedik két zeneakadémiai növendék, két fiatal zeneszerző, akik mindketten igazi magyar zenét akartak írni, és műveikben a magyar népdalkincsre támaszkodtak. Bartók Béla (1881-1945) és Kodály Zoltán (1882-1967) együtt kezdték el rendszeres népdalgyűjtő körútjaikat. A fonográfot a 19. század utolsó éveiben Vikár Béla használta elsőként Európában népzenei gyűjtésre, ezzel a párizsi világkiállításon nemzetközi sikert aratott. Nyomában Bartók Béla, Kodály Zoltán és tanítványaik több mint 4700 fonográfhengernyi népzenei anyagot rögzítettek a század elején.(4)

Sajnos nincsen tárgyi emlékünk arról, hogy Róth Miksa és családja milyen zenét szeretett, mégis érdekes az a párhuzam, ami korának zeneszerzőire is jellemző. Azok neve őrződött meg hosszú távon, akik ráéreztek, melyik műfajban mutatkozik hiány, és azzal a területtel foglalkoztak elsősorban. Róth Miksa még üvegbe foglalhatta az előző generáció nagyjait – például Liszt Ferencet. Később már rádióban hallhatta az új generáció tehetségeit, akik szintén nem féltek használni a kor technikai újításait, és sokszor saját innovációkat is hozzáadva alkottak maradandó emlékeket az utókornak.

__
Jegyzetek:

(1) Batta András: A századforduló zenéje. Dohnányi, Bartók, Kodály, Weiner pályakezdése. In: Magyarország a XX. században, III. kötet Kultúra, művészet, sport és szórakozás. Szerk. Kollega Tarsoly István. Szekszárd, 1996-2000. 499 -527.
(2) 
Retkes Attila: Géniuszok és mesteremberek. Zenetörténeti írások. Budapest, 2011. 10-12.
(3) Hogyan jutott el a zene a régi budapestiekhez? Emlékezz Budapest mindenre, ami hétköznapi, de mégsem mindennapi. Online: https://emlekezzbudapest.blog.hu/2016/05/30/hogyan_jutott_el_a_zene_a_regi_budapestiekhez (utolsó letöltés: 2025-10-04)
(4) Bartók Béla fonográfhengereit digitalizálja a Néprajzi Múzeum. Online: https://magyarmuzeumok.hu/cikk/bartok-bela-fonografhengereit-digitalizalja-a-neprajzi-muzeum
 (utolsó letöltés: 2025-04-07)

A bejegyzés trackback címe:

https://rothmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr4218964479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

ROTHMUZEUM BLOG

A #rothmuzeumblog egy felület, ahol az elmúlt években összegyűjtött tudásanyagot megmutatjuk; egy platform, amely mindarról szól, ami foglalkoztat minket; egy blog, amelyet a múzeum munkatársai és gyakornokai együtt készítenek.

Friss topikok

Címkék

1865 (2) akademikusstilus (1) alparignac (2) arisztokrácia (1) artnouveau (1) barczyistvan (1) beszamolo (1) bethlengabor (1) biblia (1) bocskaiistvan (1) budapest (6) budapest100 (1) butor (1) cement (1) claradriscoll (1) csaladiprogram (1) családtörténet (1) deakferenc (1) design (1) driscoll (1) dsidajeno (1) eklektika (1) eletmod (1) eletrajz (2) emlekhaz (1) english (10) enterior (1) epiteszet (5) epitoipar (1) evfordulo (2) favrile (1) ferencjozsef (1) festeszet (1) franciaorszag (1) gazdasag (1) gierglkalman (1) godollo (1) Gutenberg (1) gyakornok (8) gyakornokiprogram (8) gyar (1) gyerek (1) gyerekprogram (1) hernad (1) historizmus (4) interju (2) ipar (1) iparmuveszet (6) ipartortenet (1) irodalom (1) iskola (1) iskolaepiteszet (1) jokaimor (1) kalvinter (1) kepzomuveszet (1) keresztenyseg (2) kiallitas (1) kiralyiberpalota (1) klasszicizmus (1) kolomanmoser (1) kolteszet (1) koraujkor (1) korbfloris (1) korosfoikrieschaladar (1) kosztolanyidezso (1) kozepkor (1) kozosseg (10) kozossegimuzeum (9) lakasmuzeum (1) lechnerodon (1) louiscomforttiffany (1) magyarede (1) maraisandor (1) mecenatura (1) millenium (1) mutargyleiras (1) művészet (15) muvesztelep (1) muzeum (6) múzeum és mindennapok (15) muzsa (1) nagysandor (1) olmozottuveg (1) olmozottuvegablak (5) olomuvegablak (1) örökimádás templom (1) parizs (1) pestbuda (1) pohar (1) polgarmester (1) politika (2) portre (2) preraffaelita (1) program (1) quitterzsigmond (1) reformacio (1) reneszansz (1) reok-palota (1) romantika (1) roth160 (2) rothmiksa (11) schwarzlot (1) svajc (1) szabolorinc (1) szecesszio (8) szeged (1) szentharomsag (1) szimbolum (1) tarsadalom (1) templom (2) termeszet (1) thonet (1) tiffany (1) tortenelem (4) történelem és életmód (7) tudomany (1) urbanisztika (1) uveg (1) uvegablakterv (1) uvegfesto (1) vagojozsef (1) vagotestverek (1) vallas (1) varosepites (1) vilagkiallitas (2) walla (1) wallajozefin (1) wallajozsef (1) williamblake (1) williamwordsworth (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása