#rothmuzeumblog

közösség • örökség • kultúra

IDŐKAPSZULÁK – IPARMŰVÉSZETI TÁRGYAK ÉS TÖRTÉNETEIK RÓTH MIKSA EGYKORI OTTHONÁBÓL
Szerző: Pintér Zita Regina

Belépve Róth Miksa üveg- és mozaikművész egykori lakásába, ma is számtalan szemet gyönyörködtető bútor, lakáskiegészítő és dísztárgy ragadja meg a tekintetünket. Az egykori művész otthona (és persze műhelye) nem csak saját alkotásaival volt roskadásig tele, hanem a korszak neves alkotóinak nyoma is megtalálható volt a vitrinek rejtekén, a bútorok polcain vagy a szecessziós tapétával borított falakon. Róthék egykori szobáit szemlélve érdemes ezekre a megőrzött, rejtett kincsekre is odafigyelnünk, ugyanis izgalmas történeteket tudnak mesélni nekünk a budapesti századfordulós lakásbelső(k)ről.  

fb_poszt.jpg

A lakás stílusát tekintve nem egységes. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy az ónémet tálalószekrény és étkezőasztal mellett a századforduló leghíresebb, tömeggyártott bútormárkája is képviseli magát, egy Thonet hintaszék. A századfordulós irányzatok célkitűzései közé tartozott a funkcionalitás népszerűsítése, és alkalmazása nem csak az építészetben, hanem a lakásbelsők és használati tárgyak kialakításakor is fontos szempont lett. 1 A Thonet gyár székei az első könnyen szállítható és összeszerelhető ülőalkalmatosságok egyike voltak, amelyek már a századforduló előtti évtizedekben is hódítottak. 2 Méltán lepődhetünk meg ezen, hiszen a Thonet szék a ma emberének is sokat mond, a mester által tervezett formavilágot számos kortárs átdolgozás követte azóta. 3 Michael Thonet (1796-1871) apja vállalkozását 1819-ben vette át, gyárakat a század közepétől kezdve nyitott, később ezeket fiai és leszármazói vitték tovább. Hatalmas választékkal és ikonikus formavilággal jelentek meg a palettán, első nemzetközi sikerét a cég az 1851-es londoni világkiállításon érte el gőzhajlított technikával készült bútoraikkal.  Könnyed, letisztult formáik, amik a századforduló szecessziós és Art Deco irányzataiba is úgy beilleszkedtek, mintha csak akkor tervezték volna őket, a Thonet-székek meghódították a világot, még annak ellenére is, hogy az 1860-as évektől komoly versenytársak alakultak a piacon. A bükkfát gőzzel hajlító technika úttörője és fejlesztője azonban mindvégig Michael Thonet maradt, üzletei is gyárai nem csak Európa nagyvárosait fedték le, hanem a tengerentúlra is eljutottak. 4 A tömeggyártással készült „Thonet” a korszak IKEA darabjaiként értelmezhető. A Rajna vidéki Boppardban született mester munkássága az első designerek közé repítette a nevét, a Thonet fogalommá vált. Mai napig találkozhatunk a Thonet szék típusaival kávézókban és gasztrohelyiségekben, pont ott, ahol a nagy térhódítás anno elkezdődött. Róth Miksa hintaszéke kényelmével és kacskaringós bükkfa részleteivel az egykori lakás meghatározó része lehetett. 

Távolabb lépve a rattan fonású hintaszéktől a nem messze elhelyezkedő intarziás vitrin rejtekén pasztel rózsaszín színre leszünk figyelmesek: két likőröspohár bújik meg nem mindennapi színükkel. A poharak formavilága és színválasztása Koloman Moser (1868-1918) osztrák művész munkásságát juttatják eszünkbe, aki a bécsi szecesszió alapítótagjai között vezető szerepet töltött be a művészeti élet alakításában. 5 Összművészeti alkotóként a festészetben, a grafikában, az iparművészetben és belsőépítészetben is megkerülhetetlen a munkássága, az 1903-ban alapított Wiener Werkstatte művészeti társulás Josef Hoffmannal pedig kiteljesedésként értelmezhető a rendkívül sokoldalú művész életútjában. A Wiener Werkstatte évei alatt bútorokat, ezüst-, és textiltárgyakat, ékszereket is tervezett. A bécsi alkotó felkért tervezőként különféle üvegtárgyak, például likőröspoharak tervezésével is ikonikus és egyedi megjelenésű használati tárgyakat hozott létre. 6 A poharak változatos színekben, kecses és visszafogott formákkal jelentek meg a 20. század első évtizedeiben, mi több, a mai napig megállnák a helyüket bármely háztartásban, így nem csoda, hogy Róth Miksa is egy ilyen elegáns és letisztultan modern likőröspoharat választott az otthonába. 7

A két példa a szerző szubjektív választása, és csupán ízelítő Róth Miksa egykori otthonának azon berendezési tárgyai közül, amelyek a századforduló korszakának tudatos tervezéseit hordozzák már magukon, és a lakás történeti jelentőségétől függetlenül, iparművészeti szempontból is kiemelkedők. 

__

Jegyzetek:

1 Klaus-Jürgen Sembach: Szecesszió. A megbékélés utópiája. Bp. 2002.
2 Vadászi Erzsébet: A bútor története. Bp. 1987. 183-186. 
3 Kovács Dániel: Székből sosem elég: 200 éves a Thonet. Építészfórum Bp. 2019. (Székből sosem elég: 200 éves a Thonet - utolsó megtekintés 2025.03.07.)
4 Vadászi Erzsébet: A bútor története. Bp. 183-186.
5 Szegő György: Koloman Moser (1868-1918) Allround művész: Klimt és Hoffmann között. régi-új Magyar Építőművészet 2019/01. 84-85.
6 Szegő György: Koloman Moser (1868-1918) Allround művész: Klimt és Hoffmann között. régi-új Magyar Építőművészet 2019/01. 84-85.
7 Koós Judith: A Wiener Werkstatte: 1903-1932. Művészettörténeti Értesítő 17. évfolyam (1968) 43-52., valamint Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében található Koloman Moser likőrös pohár. Online adatbázis: Likőrös pohár | Iparművészeti Múzeum Gyűjteményi Adatbázis utolsó megtekintés 2025.03.07.

A bejegyzés trackback címe:

https://rothmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr1618813230

ROTHMUZEUM BLOG

A #rothmuzeumblog egy felület, ahol az elmúlt években összegyűjtött tudásanyagot megmutatjuk; egy platform, amely mindarról szól, ami foglalkoztat minket; egy blog, amelyet a múzeum munkatársai és gyakornokai együtt készítenek.

Friss topikok

Címkék

1865 (2) akademikusstilus (1) alparignac (2) artnouveau (1) beszamolo (1) bethlengabor (1) biblia (1) bocskaiistvan (1) budapest (4) budapest100 (1) butor (1) cement (1) claradriscoll (1) csaladiprogram (1) deakferenc (1) design (1) driscoll (1) dsidajeno (1) eklektika (1) eletrajz (1) emlekhaz (1) english (8) enterior (1) epiteszet (3) epitoipar (1) evfordulo (2) favrile (1) ferencjozsef (1) franciaorszag (1) gazdasag (1) gierglkalman (1) Gutenberg (1) gyakornok (4) gyakornokiprogram (4) gyar (1) gyerek (1) gyerekprogram (1) historizmus (3) interju (1) ipar (1) iparmuveszet (6) ipartortenet (1) irodalom (1) jokaimor (1) kalvinter (1) keresztenyseg (1) kiallitas (1) kiralyiberpalota (1) klasszicizmus (1) kolomanmoser (1) kolteszet (1) koraujkor (1) korbfloris (1) kosztolanyidezso (1) kozepkor (1) kozosseg (6) kozossegimuzeum (4) lakasmuzeum (1) lechnerodon (1) louiscomforttiffany (1) magyarede (1) maraisandor (1) mecenatura (1) millenium (1) mutargyleiras (1) művészet (12) muzeum (4) múzeum és mindennapok (10) muzsa (1) olmozottuveg (1) olmozottuvegablak (3) olomuvegablak (1) parizs (1) pestbuda (1) pohar (1) politika (1) portre (1) program (1) quitterzsigmond (1) reformacio (1) reneszansz (1) reok-palota (1) romantika (1) roth160 (1) rothmiksa (10) schwarzlot (1) svajc (1) szabolorinc (1) szecesszio (6) szeged (1) szentharomsag (1) szimbolum (1) tarsadalom (1) templom (1) termeszet (1) thonet (1) tiffany (1) tortenelem (3) történelem és életmód (5) tudomany (1) urbanisztika (1) uveg (1) uvegablakterv (1) uvegfesto (1) vagojozsef (1) vagotestverek (1) vallas (1) vilagkiallitas (2) walla (1) wallajozefin (1) wallajozsef (1) williamblake (1) williamwordsworth (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása